Trata de personas en Canadá. Por Ghislane Cottle.

Introducción
                   El tráfico de personas es un tema poco familiar para la población de los países acaudalados del "primer mundo" o que creen que sólo ocurre en los países más pobres. Sin embargo es una práctica que ocurre en toda Canadá (Hennessy 2014). Cuando ciudadanos de nuestro país son sujetos de esta práctica y tratados en forma aberrante, la comunidad se siente afectada. Los canadienses deberíamos preocuparnos realmente por este problema.
                  El tráfico de personas en Canadá se define como "el recrutamiento,transporte,control de las actividades de las personas vulnerables de ser atrapadas  para ser explotadas sexual y laboralmente" (Seguridad pública de Canadá) pero la definición internacional agrega "con la amenaza o uso de fuerza ,secuestro, fraude, engaño, coerción o el abuso de poder o dando o recibiendo dinero o beneficios para lograr el consentimiento de la persona teniendo control sobre su humanidad" . El consentimiento forzado se transforma en una problemática ya que se asume en algunos círculos que las propias víctimas se ponen en riesgo, éste no es el caso. Si bien el tráfico de personas en Canadá se da más en mujeres, también ocurre con hombres . Las políticas de inmigraciones en nuestro país tienen un negativo impacto en las mujeres  y eso las hace más vulnerables y susceptibles del tráfico.  (Oxman-martinez, Martinez & Hanley, 2001).
En 2010 La Escuela de Leyes creó un kit de herramientas (folletos)  para que los ciudadanos conocieran el tráfico humano , una útil fuente de información para entender la Ley y contestar algunas preguntas del ciudadano común. Luego de aclarar bien en qué consiste el tráfico de personas y su presencia en Canadá, el kit explica quiénes son interceptados, especialmente los sujetos de zonas rurales y llevados a lugares donde son explotados , sobre todo mujeres y niños. Por lo general no pueden escaparse y quizás les han prometido trabajo o una ciudadanía para ascender económicamente. El tráfico no siempre es para lo sexual. También puede ser para trabajar de más por poco dinero y otros tipos de explotación. El tráfico de personas representa una violación a los derechos humanos.
El tráfico ha incrementado el delito en la última década, gracias a la pobreza,las diferencias de género,las injusticias,falta de educación y oportunidades, falta de una buena política y falta de trabajo. También culpa de la globalización de la economía,la demanda de servicios y bienes más baratos y nuevos aparatos de comunicación. Los traficantes trabajan solos o son parte de grandes redes. El kit de herramientas le da al lector un programa sobre la Ley anti-tráfico y una serie de tips para no caer en estas redes.
El principal tip es estar atentos y adelantarse cuando dudan de algo que los pueda poner en esta situación vulnerable y educarse  a sí mismos y a los otros. Este kit es de ayuda para aquellos que no están en el tema y no saben de protocolos  pero le falta aún algunas cosas ,algunas definiciones,etc.
 
¿QUÉ ESTÁ HACIENDO EL GOBIERNO DE CANADÁ ACTUALMENTE?
 
El gobierno canadiense tiene una estrategia para combatir este delito que apunta a varias áreas: promueve el entrenamiento de personas para actuar en las fronteras, desarrolla y apoya campañas anti-tráfico para concientizar a sus ciudadanos en todo el país, asiste a sus comunidades para detectar los lugares de mayor riesgo, distribuye material de concientización en las embajadas en todo el mundo y fortalece los programas de protección a los niños ( Programa de seguridad nacional, 2012).
             Lamentablemente hay grandes fallas en las estrategias e iniciativas que el gobierno pone en práctica.
Uno de los mayores problemas que enfrenta el gobierno con sus prácticas es la creación de un ambiente más hostil para aquellas personas que sufrieron tráfico porque asumen prejuicios e imponen barreras a aquellos que regresan al país y también escuchando a personas que quieren ayudar pero que lo hacen creando una imagen de víctimas indefensas a los rescatados, como que no pueden hablar por ellos mismos. Esto genera una falta de comunicación entre las partes . Otro problema son las personas que estaban de paso en el país ilegalmente o de paseo  y tienen miedo de ser deportadas. (Oxman-martinez, Martinez y Hanley, 2001).
El problema se agrava porque las políticas inmigratorias de Canadá no son muy estrictas y facilitan que se introduzcan mujeres en forma ilegal al país. Hay dos programas de inmigración que no favorece a las mujeres  las pone en situaciones de vulnerabilidad por lo antes mencionado.Ellos son El Programa de Protección para vivir en Canadá y Visas financiadas. Estos papeles inmigratorios hacen fácil la entrada a las mujeres al país lo cual luego deriva en el tráfico de las mismas para ser explotadas al no tener buenos trabajos. La parte visible de estas propuestas inmigratorias es la confianza que ponen en ellas las mujeres para ingresar al país.Gracias a la desventaja socioeconómica que sufren muchas mujeres en países donde inmigran se les hace difícil el acceso a la educación, experiencia laboral, armarse de un capital ,etc. llevándolas a tomar estas visas en Canadá que para nada son equitativas con un ciudadano canadiense. Este tipo de visas temporarias y su falta de oportunidades reales las llevan a las mujeres a convertirse en  "bailarinas exóticas"y a crearles una dependencia de la que no pueden salir. Si realmente se pusiera énfasis en éste problema, se podría combatir el delito que esclaviza a estas mujeres de una vez por todas. 
 
INICIATIVAS ACTUALES EN CANADÁ
 
             Acorde  la información provista por artículos especializados en el tema, aún no hay nada hecho en contra del tráfico de personas en nuestro país. Salvo algunos servicios tanto del gobierno federal como de las ONG quienes ayudan a las víctimas a seguir adelante con sus vidas, pero siguen habiendo fallas (Hanley, Oxman-Martinez, Lacroix, & Gal. 2006). Estas organizaciones y servicios ayudan en las investigaciones y han trabajado mucho proporcionando data sobre la trata en Canadá entre otras informaciones. Aunque constituya una gran labor hace falta más para combatir este delito.
             Muchos canadienses ignoran este delito que está instalado en este país. Sin embargo no es el único, y no sólo el gobierno es el responsable de su existencia sino de la población en general.
 
 

Human Trafficking in Canada

Ghislaine Cottle

Introduction

         Human trafficking is a concept that many citizens of affluent countries are unfamiliar with or believe is an issue of less affluent countries. However human trafficking is a practice and issue that occurs all over Canada (Hennessy 2014).  However when citizens of our community are being trafficked and treated poorly it affects everyone who is part of that community.  We as Canadians should all therefore be concerned with this issue.

         Human trafficking in Canada is defined as, the recruitment, transportation, harboring and/ or exercising control, direction or influence over the movements of a person in order to exploit that person, typically through sexual exploitation or forced labour (Public Safety Canada). However international the definition adds, by the threat or use of force, by abduction, fraud, deception, coercion or the abuse of power or by the giving or receiving of payments or benefits to achieve the consent of a person having control over another person (Oxman-martinez, Martinez, & Hanley, 2001).  This area of forced consent becomes problematic because it assumes in some circles that the victims put themselves in the position however this is not the case. While trafficking can happen to both men and women, in Canada it is more prevalent for women to be trafficked (Oxman-martinez, Martinez, & Hanley, 2001). Canadian Immigration policies have negative impacts on women thus making them more venerable or susceptible to trafficking (Oxman-martinez, Martinez, & Hanley, 2001).

         The Peoples Law School (2010) created a toolkit that outlines hunan trafficking in Canada; this is a useful resource for understanding the law and answering many questions that the average citizen might have. After outlining what human trafficking is and its prevalence in Canada the toolkit explains who is trafficked as, those from mostly rural areas and drawn from the most vulnerable areas where often women and girls are targeted (The Peoples Law School, 2010). Often those who are trafficked are in situations they cannot escape and may have been promised a job or citizenship to gain leverage (The Peoples Law School, 2010). Trafficking is not exclusively sex work and does not always mean slave labour; it can mean over woking and being paid very little or other types of exploitation (The Peoples Law School, 2010).  In a general sense, human trafficking is a breach of human rights (The Peoples Law School, 2010).

         The toolkit then explains that human trafficking has increased in the last decade, due to certain push factors and pull factors (The Peoples Law School, 2010). Push factors such as, poverty, gender inequality, lack of opportunity and education, political unrest, and unemployment and pull factors like, globalization of the economy, the demand for cheap goods and services, and new communications technologies (The Peoples Law School, 2010). Traffickers can be part of a network or work independently (The Peoples Law School, 2010).          The toolkit gives information about international and Canadian laws on human trafficking as well as tips for the reader on what they can do (The Peoples Law School, 2010). The main tip offered is to educate ones self and others as well as come forward when there is threat or information about human trafficking going on (The Peoples Law School, 2010). The toolkit is a helpful resources for those who are unsure about protocol and have questions about human trafficking, however it is not exhaustive and does not provide definitions that are applicable to everyones situation.

 

What the Canadian Government is Doing Currently

         The Canadian government has a national strategy with several aims made clear such as,

Promote training for front-line service providers. Support and develop new human trafficking awareness campaigns within Canada. Provide assistance to communities to identify people and places most at risk.  Distribute awareness materials at Canadian embassies and high commissions abroad. Strengthen Child Protection Systems within the Canadian International Development Agencys programs targeting children and youth (Public Safety Canada, 2012).

         However there are several flaws with the strategies and initiatives that the government put into practice (De Shalit, Heynen, & van der Meulen, 2014).

One of the main problems with the government programs is that they create an more hostile environment for those being trafficked by presenting assumptions and setting up barriers for individuals coming forward (De Shalit, Heynen, & van der Meulen, 2014).  This is done through government funding being spent on awareness and information materials for trafficked individuals that victimize individuals, creating an image of them of helplessness (De Shalit, Heynen, & van der Meulen, 2014).  The ideas that are promoted through this material supports the false idea that those who are trafficked cannot speak for them selves, are helpless, and are immigrants who came from a worse place therefore being trafficked is an improvement from where they came from (De Shalit, Heynen, & van der Meulen, 2014). This leaves them with no agency and initiates a lack of trust from all parties involved (De Shalit, Heynen, & van der Meulen, 2014). Another large problem with the trafficked being unwilling to come forward are those who are illegal or temporary immigrants having fear of being deported (Oxman-martinez, Martinez, & Hanley, 2001).

         The Canadian Immigration policies tend to contribute to the high number of women being trafficked as well (Oxman-martinez, Martinez, & Hanley, 2001). Two immigration programs or polices that Canada has in place create vulnerable situations for female immigrants (Oxman-martinez, Martinez, & Hanley, 2001). Those being, Live-In Caregiver Program and fiancé visas (Oxman-martinez, Martinez, & Hanley, 2001). These type of immigration documents are easier to obtain for women and thus allow them to enter the country where they are then trafficked and exploited in these situations (Oxman-martinez, Martinez, & Hanley, 2001). The visible issue is then that These programs are designed such that they enforce women's reliance on others in order to preserve their immigration status (Oxman-martinez, Martinez, & Hanley, 2001).  Because of the socioeconomic disadvantage that women face in many emigrating countries it makes it harder to meet immigration criteria such as education, work experience, financial capital et cetera; forcing them to resort to programs like live-in care giving and fiancé visas which tend to be exploitative (Oxman-martinez, Martinez, & Hanley, 2001). These type of visas and other temporary visas that are typically uses by women, such as temporary work visa like exotic dancer, create a very dependent position for immigrant women (Macklin, 2003)  This an area of Canadian immigration that is quite gendered and if examined and restructured could become a vital part to the national strategy to combat human trafficking that targets women.

 

Current Initiatives in Canada

         From the information provided in scholarly articles there are no major social movements that have occurred in Canada against human trafficking however there are certain services.  The are services from the federal government as well as NGO services that are available for trafficking victims to be able to come forward and seek support however there are often flaws with these services (Hanley, Oxman-Martinez, Lacroix, & Gal, 2006), similar to those mentioned above. These services are often used for conducting research and are what has provided much otherwise unknown data about volumes and traits of human trafficking in Canada among other information (Hanley, et al., 2006).  While this is valuable research the main goal should be support and service for trafficking items.

                   Human trafficking is a huge issue in Canada to which many are ignorant. However,  it is a grave breach of human rights that needs to be taken very seriously by not only the government but by the public as well.

 

References

De Shalit, A., Heynen, R., & van der Meulen, E. (2014). Human trafficking and media myths: Federal funding, communication strategies, and canadian anti-trafficking programs.         Canadian Journal of Communication, 39(3), 385-412. Retrieved from http://     libproxy.auc.ca/login?url=http://search.proquest.com/docview/1606781822?       accountid=46683

Hanley, J., Oxman-Martinez, J., Lacroix, M., & Gal, S. (2006). The "deserving" undocumented?:          Government and community response to human trafficking as a labour phenomenon.        Labour Capital and Society, 39(2), 78-103. Retrieved from http://libproxy.auc.ca/login?          url=http://search.proquest.com/docview/235107058?accountid=46683

Hennessy, A. (2014, July 30). Human Trafficking Is Rampant in Canada. Retrieved February 09,          2016, from http://www.vice.com/en_ca/read/human-trafficking-is-rampant-in-canada-943

Kenyon, S., & Schanz, Y. (2014). Sex trafficking: Examining links to prostitution and the routine         activity theory. International Journal of Criminology and Sociology, 3, 61-76. Retrieved from http://libproxy.auc.ca/login?url=http://search.proquest.com/docview/1705566241?           accountid=46683

Macklin, A. (2003). Dancing across borders: 'exotic dancers,' trafficking, and canadian   immigration policy. The International Migration Review, 37(2), 464. Retrieved from          http://libproxy.auc.ca/login?url=http://search.proquest.com/docview/215274009?         accountid=46683

Oxman-martinez, J., Martinez, A., & Hanley, J. (2001). Trafficking women: Gendered impacts of          canadian immigration policies. Journal of International Migration and Integration, 2(3),     297-313. doi:http://dx.doi.org/10.1007/s12134-001-1000-5

Public Safety Canada. (2012). Human Trafficking. Retrieved February 09, 2016, from http://          www.publicsafety.gc.ca/cnt/cntrng-crm/hmn-trffckng/index-en.aspx

The People's Law School. (2010, June). Human Trafficking in Canada. Retrieved February 09,              2016, from http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://    www.publiclegaled.bc.ca/wp-content/uploads/2013/07/English_Human-Trafficking-In- Canada_2010.pdf


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